התבוללות הדדית: הצעת אלטרנטיבה אפשרית לפתרון דילמת הדו-קיום הישראלי-פלסטיני*

*התבוללות הדדית: הצעת אלטרנטיבה אפשרית לפתרון דילמת הדו-קיום הישראלי-פלסטיני

הכתוב הינו תאור “מניפסטי” של פתרון אלטרנטיבי לסכסוך המזרח תיכוני. הכתוב מטה לא מסגיר את האידיאולוגיה האישית ועמדתי הספציפית בסכסוך, או שאיני רואה בעצמי, בראש ובראשונה, יהודי ישראלי. אני אוהב את העם היהודי ואני חש רגשי פטריוטיות עזים כלפיו. אני רואה בכל מה שכתוב מטה הצעה לפתרון אפשרי לסכסוך, שהיא עצמאית מהשקפתי האישית.

אפילו בעודי כותב מילים אלה, אני לא מאשר אותן בעצמי. אני מרגיש יותר מדי בחוזקה את הקשר שלי לחבריי היהודים. יותר כך עבור יהודי אשכנז, איתם אני חולק היסטוריה ותרבות משותפת, ופחות עבור היהודים האפריקאיים והאסיאתיים אשר עקבו את הציונים הראשונים. פתרון אפשרי נוסף שאני רואה כסביר הוא הגירה דו-כיוונית בהסכמה, אפשרות שאני רואה סבירה ביותר כתוצאה מהשנאה הבלתי הפיכה שרוחשים שני העמים זה לזה.

*

הסכסוך הישראלי-פלסטיני יצר וממשיך ליצור הרס בלתי יאמן, אובדן חיי אדם, סבל, פחד מתמיד ובזבוז. הוא היווה נגע לקיום האישי שלי כישראלי יהודי מאז הולדתי, והיווה גורם מרכזי לתנאיים התת אנושיים שהפלסטינאים בפלסטינה נאלצו לסבול. שני העמים טוחנים אחד את השני עד אפר, ובשנאתנו ההדדית, בנטייה שלנו לקיצוניות וברצוננו רצח עם, אנחנו חורקים את שינינו בתקווה להשמדה הדדית.

אני צאצא של פקידים ובעלי מקצוע עירוניים אירופאים. השקפת עולמי בנויה מתקופת ההארה ברנסנס ומההשקפה הליברלית: החיפוש הדוגמטי אחר חירות אישית גלובלית ושיתוף פעולה, כאשר שוויון ושחרור הם מנת חלקם החופשית של כל בני האדם.

כישראלי, אני צופה על בסיס יומיומי בערכים אלה מוזנחים ונשלכים הצידה. בישראל, אשכנזים מפלים לא-אשכנזים, יהודים אתיופים מקבלים יחס של “כושים עבריים”, ובהרבה מקומות הם עדיין נחשבים לעדה הנחשלת ביותר. היהודים הדתיים מתבדלים מהחילונים, הדתיים מתבדלים מהחרדים.

אנו חיים בחלקת ארץ קטנטנה המכילה ערב רב של תת-קבוצות, כל אחת אנוכית, זנופובית, לא משתפת פעולה, עוינת.

דו-הקיום עם ערבי הארץ הוא כמעט בלתי אפשרי בעוד הדו-קיום בקרב יהודי הארץ הוא בלתי סביר. פלסטינה היא סגסוגת עצומה של שבטים עבריים וערבים: בעלי אמונות שונות, שפות שונות, אידיאולוגיות ואינטרסים – ולכך אני אומר: לא עוד!

הביולוגיה מראה כי ההבדלים בין בני האדם הם שטחיים בלבד. וריאציה בצבע העור, גובה ומדי פעם מחלה גנטית – אלה הן הדרכים היחידות בהן בני האדם נבדלים זה מזה באופן משמעותי. אף על פי כן, יש רוב מוחץ של בני אדם הסבורים כי ישנו הבדל פנימי בלתי ניתן להכחשה בין פרטים מהמין הומו ספיאנס: והבדל זה נובע ממראה, שפה, היסטוריה.

לכך אני אומר: לא! אין שום סיבה מדוע תושבי ארץ ישראל, ללא קשר למראם החיצוני, שפתם או רקעם – אינם יכולים לשתף פעולה כחלק מקבוצה אחת מאוחדת.

תנו לקירות השקופים המפרידים בין נוצרים, מוסלמים ויהודים בפלסטינה להתפורר. התירו הטמעה בין-גזעית, בין-תרבותית. הפיצו את השמועה כי כל אדם שיצטרף לחברה הניאו-ישראלית יהיה נכס עבורה, ומראו החיצוני יהיה עניין זניח – תופעה ביולוגית בלתי-נמנעת שבאמצעות החינוך המתאים – תהפוך ללא רלוונטית.

אני מציע פתרון עבור הרפובליקה הישראלית המערבית: יצירת ישראלי: בן-כלאיים יהודי-ערבי,

אני מציע לאום הבנוי מהמורשת הערבית והיהודית, שיכיל משפתם, תרבותם ועברם המשותף ומהם ישאף למטרה לאומית אחת ויחידה : שיתוף פעולה הדדי.

עשו שהלאום היהודי-ערבי יזנח את הגזענות והשוביניזם הקולוניאליים, וקבלו והפיצו עובדה זו: הדבר היחידי שדרוש לכך שבני אדם יעבדו כקבוצה הוא הסכמה הדדית לשיתוף פעולה. אומות הן בסה”כ קבוצות-על העשויות מפרטים, אשר בתורם מסוגלים לבחור או לסרב לשתף פעולה, ולכבד את האמנה הלאומית, חוקיה ומטרותיה:

כל תושב בישראל המקבל את העובדה הבלתי-ניתנה לערעור שבני האדם חופשיים לבחור לשתף פעולה באופן עצמאי ממאות שנים של שבטיות – עליו לזנוח את הזנופוביה עליה התחנך, ועליו לקבל את אויביו לשעבר כבני בריתו החדשים

פנייה זו פועלת בשני הכיוונים: ערבים המשתוקקים להפוך ארץ זו לארץ ערבית לא יוכלו להיות ערבים-יהודים. הדרך היחידה לעצור את הסכסוך היא לאפשר את ההתפתחות של השקפות העולם הגזעניות והלאומניות אשר יצרו אותו מלכתחילה.

אני אומר: התפתחו, השאירו מאחוריכם את הפנטזיות המשיחיות של דתות אברהם, את חלומות השלטון האימפריאלי אשר ידרוס כל התנגדות, ואמצו אל לבבכם את התורה של בני-החורין. שתפו פעולה לטובתכם האישית, שתפו פעולה לטובת הרווחה והשגשוג של כולם,

וכתופעת לוואי מבורכת, הרוויחו הזדמנות לרפא ובסופו של דבר למחוק מאות שנים של שפיכות דם הדדית.

התפתחו אל החירות, אמצו את החופש, הטמעו והתערבבו עד אשר יהודים וערבים חד המה, לא יהודים ולא ערבים, פשוט בני אדם ישראלים.

אנחנו לא זקוקים למשיח, אנחנו פשוט צריכים לחיות כאן ולשגשג. הבוגדים היחידים הם אלה המנסים לפגוע במטרה זו.

Tags: , , ,

16 Responses to “התבוללות הדדית: הצעת אלטרנטיבה אפשרית לפתרון דילמת הדו-קיום הישראלי-פלסטיני*”

  1. גליה Says:

    המחשבה הזאת חלפה לה במוחי היום. להתחתן להתערבב לחיות באמת יחד. אבל נראה לי שאולי זה יקרה רק עוד כמה עשרות שנים.

  2. Freidenker Says:

    רק עשרות שנים? את אופטימית.

    אני חושב שזו אפשרות, אך הסבירות שלה מאוד תלויה בדרך שבה גם עם ישראל וגם עם ישמעאל רוצים את עתידם. ההסתגרות הנוכחית הופכת את האופציה למאוד לא סבירה, או שהיא הופכת לסבירה את האופציה שעם ישראל ימשיך להתקיים בעוד מין הכלאיים יווצר בקרבו, ויהפוך להיות זר בארצו. יהודים-ערבים יהיו שנואים ע”י גם יהודים וגם ערבים.

    אני לא יודע איך לתרגם דבר כזה לאטרקטיבי בטווח הקצר – וזו הבעיה העיקרית עם ההצעה הנ”ל.

  3. גליה Says:

    אכן אין לזה סיכויי בטווח הקצר וזה גם לא משהו שאפשר לנתב אותו או לכוון אליו…
    אני חושבת שההיסטוריה מראה שמהפכים ביחסים בין עמים קורים תוך עשרות או מאות שנים. תלויי בנסיבות ולכן כן נראה לי סביר מאוד שיהיו כאן יחסי הדדיות טובים עוד כמה שנים. אני לא יכולה לחשוב אחרת- אם הייתי חושבת אחרת הייתי עוברת מכאן עם ילדיי לצפון אמריקה או משהו כזה. אני רואה יחסים אישיים שמתפתחים בין אנשים וברור שזה יכול להיות ברמה כוללת יותר.

  4. Freidenker Says:

    השינוי בטווח הארוך שאת מדברת עליו מורכב למעשה מהמון פתרונות קטנים לטווח קצר. אני לא מציע משהו מהפכני, אני מציע משהו הדרגתי. השינוי גם לא יקרה בעוד 500 שנה אלא אם כן זה יתחיל ב-10 יהודים-ערבים שבאמת מאמינים שהם לא שונים אחד מהשני.

    תראי, אני מכיר אדם ערבי אחד. הוא מדבר איתי על אלוהים כאילו יש לנו את אותו אלוהים. אומר לי שבת שלום, חג שמח, שנה טובה. כאילו הוא גם יהודי וגם ערבי. זה מבחינתי סוג של מודל. הוא לא רואה בו ובי כאנשים שונים, ומוצא את ההיסטוריה השונה שלנו כפרט משעשע שאפשר לנהל עליו שיחות חולין, ולא כמשהו שמבדיל בינינו בצורה מהותית –
    הפתרון שלי לא הזוי, הוא אפשרי והוא קורה כבר עכשיו, פשוט מעט מאוד בני אדם מקדמים אותו

    ויש בזה מן צדק מסוים – השנאה התפשטה מספיק כדי לגרום להמון אנשים לא לשקול את האפשרות בכלל.

  5. Tal Yaron Says:

    פירסמתי בויקידיון

    http://israpale.wiki.co.il/index.php/%D7%94%D7%AA%D7%91%D7%95%D7%9C%D7%9C%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%93%D7%93%D7%99%D7%AA

    בהצלחה
    🙂

  6. Freidenker Says:

    תודה 🙂

  7. yarden Says:

    קוראים לזה כנענים. אני לגמרי בעד 🙂

  8. Freidenker Says:

    בע. אז אתה אומר שזה לא רעיון מקורי? 🙂

  9. yarden Says:

    אני אומר שזה רעיון כל כך טוב שגם חלקים נרחבים בציונות שקלו אותו ברצינות. 😛
    אגב, בגלל זה בתחילת המדינה בעיקר השתמשנו במושג “עברים” לעומת “יהודים” היום.
    כדאי לקרוא עוד על הכנענים:
    http://he.wikipedia.org/wiki/הכנענים

  10. Freidenker Says:

    הוויקי לא מפרט, אבל מעניין אם קיימים “כנענים” גם היום. החבר’ה המקוריים היו פעילים בשנות ה-40 של המאה הקודמת, ועד כמה שהמאמר מציין, לא הופיעו מאז בשנית.

  11. yarden Says:

    נראה לי שבערך מהקמת המדינה הרעיון הזה קצת התגלגל.
    מהכנענים הוא התגלגל למשהו דומה במפ”ם.
    אני לא יודע במה מק”י תמכה באותה תקופה.
    אחר כך מפ”ם הפכה למר”צ וזנחה את הרעיון.
    היום הרעיון עולה מחדש אצל אנרכיסטים ויש ישראלים וערבים שפשוט חיים אותו. הם מדברים את השפה שלנו בתוך הערבית שלהם, אנחנו מדברים את הערבית שלהם בתוך העברית שלנו.
    היום ישראלי שחי בארץ ישראל ואינו ציוני הוא נטו ישראלי. הוא אוכל אוכל מערבי ומזרחי, אוהב לטייל ואוהב להשתמש במחשב. הבגדים שהוא ילבש יכולים להיות אירופאיים, סגנון מזרחי, וכו’.
    במובן מסויים, זה מה שקורה פה למרות כל הנסיונות של המדינה למנוע את זה. רק חסר יותר ילדים משותפים ואנחנו שם.

  12. בים Says:

    אכן הלכת רחוק
    אני לא מוצא את הפתרון בהטמעת הדתות
    אני לא מוצא פסול בדתות
    אני מוצא פסול במנהיגים שלהן שמטפחים את הפחד במקום לטפח את הרעות
    אלו מנהיגים פחדנים
    ולצערי בעוד שבועיים נבחר מנהיג פחדן חדש…
    יש להתחיל מכך שהערבים יקבלו זכויות מלאות כאן במדינה כמו אפילו הזכות להיבחר לראשות ממשלה או נשיאות
    אין צורך לבטל זהות דתית לשם כך
    יש ערך למורשת הדתית של העמים שלנו

  13. Freidenker Says:

    לא דיברתי על הטמעת הדתות, דיברתי בכלל על הטמעת התרבויות. בין אם יש או אין “צורך” בכך (כלומר, אם יש אלטרנטיבה אחרת שאינה דורשת זאת) – הטמעת התרבויות תבטל את הצורך באלימות פשוט כי לא יהיה “אנחנו” ו”הם” יותר. יהיה רק אנחנו. אינך יכול שלא להודות שמדובר בפתרון טוטלי למצב, בין אם יהיה סביר לממש פתרון זה או לא.

    בנוגע לדתות – עד כמה אתה מכיר את האיסלאם ואת השריעה? עד כמה אתה מכיר את ההשלכות הזנופוביות, אתנוצנטריות וגזעניות של הדת היהודית?

    אם אתה יודע ולו מעט (ו”מעט” זה בדיוק הדרך לתאר כמה אני יודע על כל אחד מאלה) עליהם, אתה יודע שהדתות היהדות והאיסלאם הן אשמות במידה רבה, אם לא הרבה ביותר, לאיבה שרוחשים שני העמים אחד לשני.

    כיצד נראה לך שהמנהיגים מטפחים את הפחד (לשיטתך!) בעמם? באמצעות דת, בין היתר. האיסלאם מקשקש על אללה ועל הדרישות שלו, ומבטיח עולם חומרי טוב יותר על מזבח האיסלאם ועל חשבון העם היהודי. עבור היהודים זה בדיוק אותו דבר. יש פסוקים בקוראן שמכוונים באופן ספציפי להשמיד כופרים. להשמיד. לא לגרש, לא להמיר, להשמיד.

    הנה ה”ערך” של המורשת הדתית של העמים שלנו.

    צריך לזנוח את הדת לחלוטין או לפחות להפוך אותה לשולית ולסרס אוצה לגמרי. אחרת, אני מבטיח לך, פלסטינה תחיה על חרבה. לנצח.

  14. בים Says:

    הפרדת דת ממדינה
    בזה אני אכן דוגל
    אבל דת, מסורת, תרבות, אלו ערכים שיש לשמר ולטפח עם הקידמה.
    גם ביהדות יש חוקים אכזריים מאוד אפילו כלפי נשים לא רק כלפי אויבים
    זה עדיין לא פוסל את היהדות כולה
    יש בה גם הרבה יופי, חכמה ודרך ארץ
    אפשר ללמוד מכל דת, גם מהאסלם
    אכן יש מנהיגים פוליטיים המנצלים דת לטובתם
    אך דווקא מנהיגי הדתות אולי יכולים להביא להידברות טובה יותר

  15. Freidenker Says:

    תראה, אני לא אומר שצריך להשמיד את הדתות לחלוטין – אבל ההשפעה של הדת הרסנית. מאוד. לא ניתן סתם “להפריד אותה מהמדינה” מבלי לעשות שינוי תודעתי בעם כלפיה. אם תהפוך את הדת, איכשהו, למשהו פרטי שכל בן אדם עושה, לסוג של תחביב לא מזיק, אם תרצה – אז
    by all means
    זה יכול להיות נחמד. במקרה הכי גרוע, זה יהיה קצת מוזר – כי אוכלוסיה שלמה תקרא לעצמה יהודית בעוד חלקים מסוימים ביהדות קוראים לזנופוביה, גזענות ותוקפנות

    אבל כמה זה נראה לך סביר? יש מספיק אנשים שיקראו את התנ”ך או את הקוראן ויבינו אותו מילולית ולדבר יהיה תוצאות אלימות בשטח.
    עם כל הכבוד לערכים התרבותיים והטובים שבדתות אלה, לא ניתן להתעלם מהאלימות הנובעת מהן.
    לדעתי, אפשר לשמר את התרבות בעוד חלק גדול מן הדת מסורס כך שהוא חסר כל כוח פוליטי. כל עוד המסורת היהודית חזקה, כך גם השפעתה הפוליטית. עם כל הצער והכאב, פשוט לא ניתן להפריד בין השניים, גם אם מדובר בהפרדה נאותה וחשובה.

    אז אתה תצטרך להחליט מה יותר חשוב לך – המורשת היהודית או הדמוקרטיה – בהרבה מקרים, השניים מתנגשים אחד בשני חזיתית.

    אני גם אוהב את המורשת היהודית, אפילו שאני אתאיסט וכופר מוחלט בדת – אבל אני יודע שהפרדת הדת והמדינה זה דבר אפשרי רק כאשר הדת לא חשובה כל כך כמו כאן.

    מנהיגי הדתות לעולם לא הביאו להדברות טובה יותר, להפך. מנהיגי הדתות, ככלל, נוטים להיות יותר גזעניים ויותר מתלהמים. השמות מצגר ואלי ישי צריכים להספיק כדי להניח את דעתך בנושא זה. גם אם מנהיגי דת “יתפללו לדו קיום” – זה מעט מדי וזה לא משנה את העובדה שהדת הגזענית שלהם היא בהרבה מקרים זו שיוצרת את חוסר דו-הקיום. במקרה הכי טוב עבורם, מדובר בצביעות.

  16. freidenker24 Says:

    אממ, תודה? 😐

Leave a Reply

